Hem Mat & Restaurang HKScan väljer ny marknadsinriktad ledning med fokus på framtidens svenska kött

HKScan väljer ny marknadsinriktad ledning med fokus på framtidens svenska kött

av Livets Goda

Sedan 1 juni är HKScan Sveriges nya ledning på plats för att driva företaget och dess varumärke Scan vidare. Den kommersiella delen av teamet består av Sofia Hyléen Toresson, ny VD i Sverige, Torbjörn Lithell, ny Försäljningsdirektör dagligvaruhandeln, Maria Dundeberg, ny Försäljningsdirektör Away From Home och Industri samt Johan Persson, tf. Marknadsdirektör.

– I över 100 år har Scan försett svenska marknaden med svenskt kött och charkuterivaror. Vi har ett arv och historia att vara stolta över, berättar Sofia Hyléen Toresson, VD HKScan Sverige.

– Med ett förstärkt fokus och engagemang och ett fördjupat samarbete med Sveriges bönder kommer vi att utveckla och ta ansvar för hela matkedjan från jord till bord. På det viset tillgodoser vi behoven hos dagens medvetna konsumenter. Vi vill även att kommande generationer ska kunna njuta matupplevelser med gott svensk kött som är säkert och ansvarsfullt producerat. Nu sjösätter vi en ny organisation och en offensiv marknadsinriktad strategi. Jag ser verkligen fram emot att leda HKScan Sverige och det starka teamet in i köttets framtid, fortsätter Sofia.

HKScan har en unik kontroll i hela värdekedjan från genetik till slutprodukt och företaget ställer mycket höga krav på sitt hållbarhetsarbete. HKScan i Sverige har satt mål att minska sin klimatpåverkan med 95 % till 2030*. Idag sker exempelvis all produktion av kött eller charkprodukter på förnyelsebar energi.

– Med vår unika värdekedja från bonde till konsument och genom ett utvecklat samarbete med våra kunder och ett tydligare konsumenterbjudande ser jag stora möjligheter att driva tillväxt för svenskt kött. Resan har bara börjat, säger Torbjörn Lithell, ny Försäljningsdirektör HKScan i Sverige.

Restaurangmarkanden fortsätter att växa och HKScan Foodservice kommer fortsätta utveckla läcker, bra mat och koncept som möter kunder och konsumenters behov vid olika tillfällen.

– Marknaden för matupplevelser och konsumtion utanför hemmet växer och vi vill vara en betydande del av den tillväxten. Genom att bidra med lösningar som möter våra kunders specifika behov kan vi vara en bra partner, berättar Maria Dundeberg, ny försäljningsdirektör för Away From Home och Industri i Sverige.

 

*jämfört med starten 2003.

RELATERAD LÄSNING